تدریس مبتنی بر ایجاد انگیزه در دانش آموز با حفظ جایگاه اساسی معلم

تدریس مبتنی بر ایجاد انگیزه در دانش آموز با حفظ جایگاه اساسی معلم

راستا نیوز/ رضا بختیاری کیان: آموزش و پرورش در ایران مانند بسیاری دیگر از کشورهای جهان بطور غیر مستقیم و توسط جامعه بخصوص خانواده دانش آموزان در حال خروج از سیستم معلم محور می باشد . این موضوع نباید باعث گردد جایگاه معلم در سیستم آموزشی تنزل یابد . معلم ، برانگیزاننده حس شوق و خواستن در دانش آموز است . او باید بتواند خود را در کنار پدر و مادر دانش آموز ، مثلث معلمان دست اول زندگی فرد را تشکیل دهد . اگر معلمان ما می خواهند در سیستم خروج از روشهای معلم محور ذوب نشوند و کماکان جایگاه خود را در قلب و اندیشه دانش آموزان حفظ نمایند . مستلزم آن است که همواره نه یک گام بلکه بیش از یک گام از دانش آموزان خود پیشتر باشند .
معلم باید بداند این محتوا است که بر روش برتری دارد یا بالعکس ؟ نتیجه گرایی که در سالهای پایانی دوره متوسطه دوم بر کیفیت گرایی سالهای آغازین تحصیل در مقطع ابتدایی حاکم گردیده است تا چه حد بر روند افزایش کیفی آموزش در کشور تاثیرگذار بوده است ؟ و آیا این تاثیر در راستای نیل به اهداف وزارت آموزش و پرورش است یا در راستای اهداف موسسات تست زنی و آماده سازی برای شرکت در فرایند کنکور؟
بدون تردید معلم نباید از جایگاه حامی و مدافع دانش آموز عدول نماید . در این جایگاه است که خواهیم دانست افزایش کیفیت آموزشی بر افزایش خروجی رقابتی رجحان دارد . بعنوان نمونه آیا خروجی کیفی درسی مانند زبان و ادبیات فارسی که زبان رسمی ما و یک زبان تاریخی و غنی است نسبت به خروجی کیفی آن همپوشانی دارد ؟ رویکرد کاربردی سازی مفاهیم آموزشی ، تنها راه ایجاد انگیزه حقیقی در دانش آموز نسبت به حضور درکلاس و استفاده از راهنمایی معلم بجای استفاده از روش های دیگر آموزشی است . مثلث معلمان دست اول باید بتواند اهمیت و چرایی و نقش فهمیدن دروس و کتب درسی در زندگی حال و آینده را به دانش آموزان تفهیم نمایند . عدم تفهیم نقش دروس و کم اهمیت دادن برخی دروس یا سرفصل ها به دانش آموزان توسط معلمان دست دوم من جمله موسسات تست زنی و خانواده های نتیجه گرا ، نقشی کاملا مخرب در برنامه انگیزشی وزارت آموزش و پرورش دارند .
نگاه جامعه امروز به معلم ، نگاهی پرسشگر و نقادانه است . در شرایطی عملکرد معلم از سوی رسانه های ملی و محلی زیر ذزه بین منتقدان قرار گرفته است استفاده از تمام توان در راستای حفظ جایگاه معلم در فرایند تعلیم و تربیت دانش آموزان ضروری می نماید . دانستن آنکه اصلی ترین روش ایجاد انگیزه در دانش آموزان ، تفهیم ارزش فراگیری کیفی آموخته ها در مدرسه توسط معلم به دانش آموزان ، اصلی ترین عامل ایجاد انگیزه و همچنین حفظ جایگاه اساسی معلم خواهد بود.
رضا بختیاری کیان

درباره نویسنده

1882مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .


تمام حقوق این سایت برای © 2020 عصر خوزستان. محفوظ است.
طراحی شده توسط : سعید مرادی